מנות טבעוניות שיכולות להתאים לסובלים מכיב קיבה

מנות טבעוניות

אם אתם סובלים לעיתים מכאבי בטן, צריבות או הקאות לאחר האוכל, יכול להיות שיש לכם כיב קיבה או שאתם נמצאים בשלבים הראשונים להתפתחותו. זוהי תופעה מאד שכיחה בעולם המערבי כאשר יש לה גורמי סיכון הקשורים לאורח החיים שלו. במאמר הזה תוכלו לקרוא על התסמינים לכיב קיבה, לראות מה ניתן לעשות בנידון הן בפן הרפואי והן בשינוי הרגלי התזונה כך שיתאימו יותר לחולי.

מהו כיב קיבה

כיב קיבה הוא מצב בו יש פצע קטן או יותר גדול בחלק הפנימי של הקיבה. הוא מופיע תחילה ממש על הרירית הפנימית ויכול להופיע גם בתריסריון המהווה חלק מהמעי הדק. כיב הקיבה, או כפי שהוא קרוי על ידי רבים: אולקוס, נגרם מהתפרצות של חיידק שנקרא הליקובקטר. החיידק מאד נפוץ באוכלוסייה. מחקרים שונים מעריכים את תפוצתו בעד 80% ממנה. אולקוס הוא תופעה נפוצה אך פוגעת באחוזים בודדים מהאוכלוסייה הכללית כאשר אלו שיש להם גורמי סיכון מעלים כמובן את ההסתברות לחלות. מכאן ניתן ללמוד שרוב מי שהוא נשא של הליקובקטר דווקא לא יפתח אולקוס ולכן אולי רצוי להבין את הגורמים ולנסות להימנע מהם.  אם תרצו עוד מידע על כיב קיבה והתסמינים של התופעה, תוכלו למצוא באתר המקצועי של חברת הומיאוטריט לאב.

התסמינים הברורים ביותר של כיב הקיבה הם כאבי בטן, תחושת צריבה בבטן, הקאות, בחילות, ירידה בתיאבון וירידה במשקל.

אבחון כיב הקיבה מתבצע בשתי דרכים עיקריות. הראשונה היא בדיקה להימצאות חיידק הליקובקטר. השנייה היא בדיקת גסטרוסקופיה. זוהי בדיקה המשלבת צינור קטן אשר בקצהו מצלמה מיוחדת באמצעותה ניתן לראות את אותו פצע בריר המהווה את הכיב עצמו.

טיפול

הטיפול לכיב הקיבה יכלול תרופות אנטיביוטיות משלושה סוגים. זאת במידה והתגלה חיידק הליקובקטר. כמו כן יינתנו חומרים המאזנים את חומציות הקיבה. בנוסף לטיפול, מומלץ להימנע מגורמי הסיכון של כיב הקיבה כמו מצבי לחת, שתייה מרובה של קפה, עישון מכל סוג שהוא, שתיית אלכוהול או נטילה של משככי כאבים שפוגעים ברירית הקיבה. חשוב לזכור שכל טיפול הנוגע לקיבה עצמה הוא חשוב ויש לבצע אותו בהקדם האפשרי.

מניעה וטיפול על ידי תזונה מן הצומח

מעבר לתזונה טבעונית בכלל ובאופן פרטני לכמה רכיבים שנזכיר בהמשך יכול להשפיע לטובה על מצב האולקוס. תזונה נכונה תפחית את רמות החומציות בקיבה ותחסוך ממנה חומרים שונים אשר פוגעים בה ומאיצים את התפתחות הכיב.

בין הרכיבים הטבעוניים המומלצים:

  • גזר.
  • בננה.
  • שיבולת שועל.
  • כרוב.
  • כורכום (תבלין).
  • ירקות מבושלים בצבע כתום.

ניתן להכין מהרכיבים הללו ארוחות טעימות, מזינות והכי חשוב בריאות. בבוקר למשל, תוכלו לשלב בין שיבולת שועל ובננה לארוחת בוקר מזינה הכוללת גם הרבה סיבים. בצהריים הקפידו לאכול מנה מבושלת ולא מטוגנת, המכילה כורכום וירקות כתומים. מרק סמיך הוא דוגמה טוב למנה כזאת. בין הארוחות תוכלו להכין חטיפים המבוססים על גזר חתוך לרצועות דקות ואפילו כרוב טרי. כרוב ניצנים ותפוחי אדמה לארוחת ערב ישלימו את הארוחה. לאורך היום הקפידו על שתיית מים מרובה והימנעו מצריכה של מנות מטוגנות, חריפות או שומניות.

 

כיב הקיבה מגיע בגילאים בוגרים יותר אך התנאים להיווצרותו מתחילים כבר בשנות העשרים והשלושים לחיינו, ואולי אף מוקדם מזה. כמו בכל בעיה בריאותית, גם כאן הפתרון הכי טוב הוא המניעה ולאו דווקא הטיפול. נסו לאמץ לכם חיים בהם אתם נמנעים ממצבי סטרס, אינכם תלויים בחומרים כמו קפאין, אלכוהול או טבק. כמו כן, הקפידו על התזונה המצוינת לעיל, היא תבטיח לכם לא רק הפחתת הסיכון לכיב קיבה, כי אם גם הפחתה בשומנים הרוויים.

השארת תגובה